tirsdag 4. mars 2014

Gratis oppskrift på rask flettelue!

Jeg måtte ha en pause fra aranjakken jeg strikker på tynne pinner og mønster å følge med på, så da ble det luestrikk på tykke pinner. Oppskriften er egenkomponert og laget underveis etter prøve - og - feilemetoden. Jeg hadde to nøster med Drops Lima og strikket med dobbel tråd, og det ble et morsomt og om jeg skal si det selv ganske kledelig prosjekt. Fargen på bildet er litt misvisende dessverre, den er i fargen rubinrød hvis du sjekker fargekartet her.



Her er oppskriften for den som vil prøve:

Luen er strikket frem og tilbake på rundpinne nr 7. Jeg la opp 44 masker og strikket 4cm vrangborsd med en rett og en vrang. Deretter økte jeg til 60 masker og strikket videre i  riller - altså rettmasker hele veien- bortsett fra fletten som da er over 6 masker midt på som strikkes rett på rettsiden og vrang på vrangsiden (glattstrikk). Jeg flettet hver 6 omgang ved å sette 3 masker på hjelpepinne bak arbeidet, og strikket de neste 3 maskene rett for deretter å strikke de 3 maskene fra hjelpepinnen rett. Etter ca 8 cm felte jeg 4 masker jevnt fordelt på omgangen, på de neste omgangene felte jeg 2 masker per omgang, i starten og slutten på omgangen. Etter ca 12 cm felte jeg igjen 4 masker jevnt fordelt, deretter 2 per omgang som over til jeg hadde 12 masker igjen. Da felte jeg 6 masker på omgangen og i neste omgang strikket jeg 2 og 2 sammen før jeg tilslutt trakk tråden gjennom de gjenstående maskene.

NB! Oppskriften er skrevet ned fritt etter hukommelsen så jeg tar forbehold om at den kan inneholde feil, men dette er jo et kjapt strikkeprosjekt så da er det jo bare å prøve seg litt frem!

God strikking!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar